6 manieren om geld te verdienen met je blog

Bloggers zijn net unicorns: magisch en ongrijpbaar. De succesvolle varianten hebben elke dag een andere kleur Chanel tas om hun arm hangen en reizen de hele wereld over. Een ding is zeker, het is een carrière waar goed geld mee te verdienen valt. Maar hoe verdien je geld met een website of blog? Er zijn verschillende manieren om geld te verdienen met een blog of instagram account.

FYI: Ik gebruik blogger en influencer door elkaar heen, het verschil is dat een influencer misschien geen blog heeft maar een groot social account. Een blogger heeft in ieder geval een blog, maar kan ook grote social accounts hebben. Volg je me nog?

Yes? Dit zijn ze:

  1. Agencies

    Sinds we bloggers influencers zijn gaan noemen, zijn er ook nieuwe bureaus ontstaan die er in gespecialiseerd zijn om merk en blogger aan elkaar te koppelen. Er zijn verschillende soorten advertentie bureau’s. Sommige zullen exclusiviteit vragen, voor dit soort partijen moet je minimaal 40.000 unieke bezoekers hebben om interessant te zijn. Maar als je nog niet zo groot bent of je wilt geen exclusieve commitment afleggen dan kun je jouw blog en social accounts inschrijven bij Influentials Network. Influentials is een influencer agency opgericht door mijn persoonlijke business friend en stadgenootje Jolique Möller. Influentials heeft een heel gebruiksvriendelijk dashboard voor merk en influencer, het is een soort marktplaats waar het merk zijn campagne plaatst. Influentials maakt de zo vage influencer wereld transparant. Als blogger koppel je al je analytics en social media aan je account, zo is er goed te zien wat jouw invloed eigenlijk is.

    Schermafbeelding 2017-04-07 om 17.17.39

  2. Banners

    Veel mensen hebben een hekel aan banners, vandaar dat de adblocker uitgevonden is. Toch zijn er nog veel sites waar banner advertising goed is voor een groot deel van de inkomsten. Display advertising via google adsense is de populairste en meest gebruikte vorm van banner advertising. Het is zoals je van google gewend bent easy om aan je website te koppelen, je hebt er geen developer voor nodig. 


    Hoe verdien je je geld? Hier komt een lesje advertising jargon:

    CPC - Cost Per Click: Voor elke keer dat er iemand vanaf jouw website op een website klikt krijg jij een bedrag. Dit is vaak rond de 23 cent, maar hangt af van de campagne.
    CPA - Cost Per Action: Voor elke keer dat iemand een actie uitvoert, dit is vaak het kopen van een product of achterlaten van een e-mail adres, krijg jij een bedrag. Dit is heel variabel.
    CPM - Cost Per Mille (mille is Latijns voor duizend): Dit is een methode die gebruikt wordt door grote agencies en publishers. Voor 1000 views van de banner, krijg je een bedrag. Stel dat je 10.000 pageviews hebt, en je krijgt €8 CPC dan is de som: 10.000/1.000*8= €80.

  3. Affiliate marketing

    Als je een blog hebt dan komt het vaak voor dat je over producten schrijft en deze aanraad aan jouw lezers. Zo schrijf ik veel over business boeken. Vaak zijn dit producten waar je zelf enthousiast over bent maar dit betekent niet dat je er zelf niet wat mee kunt verdienen. Veel merken zijn aangesloten bij affiliate netwerken. Zo heeft bol.com zijn eigen affiliate programma en krijg ik voor elk boek wat ik verkoop een percentage van het verkoopbedrag. Dit is bij producten tussen de 3-8%. Vooral bij boeken is dat echt geen vetpot omdat boeken niet heel duur zijn.

    Dit is wat wij aan commissie verdienden in 14 dagen via bol.com. Er zijn ook andere productgroepen zoals kleding, interieur en food. Al deze kleine beetjes kunnen uiteindelijk wel een aardig bedrag per maand worden waar je niets meer voor hoeft te doen. Maar je kunt ook kijken naar producten waarbij het order bedrag een stuk hoger is zoals hotelovernachtingen, vakanties en vliegtickets. Er zijn ook producten waarbij de commissie hoger is zoals informatie producten als e-books of online cursussen. Dan kan dit percentage oplopen tot wel 40%!

    Heb je nog geen blog, bekijk dan bij elke post of een affiliate link gepast is en of het jouw lezer waarde kan brengen. Heb je al een blog maar nog nooit affiliate gebruikt? Door het monetizen van je blog kom je er snel achter wat jouw best presterende posts zijn. Deze posts worden bijvoorbeeld door zoekwoorden gevonden via Google waardoor ze maanden of soms zelfs jaren na het plaatsen nog traffic genereren. Heb je zulke artikelen, kijk dan of je er een affiliate link naar een product in kan verwerken. Zo hebben wij op fitgirlcode.nl een artikel staan over spirelli recepten met een directe link naar een spirelli snijder. Dit artikel is na een jaar nog steeds een van de best gelezen artikelen en we hebben al honderden spirelli’s verkocht.

     bol.com partnerprogramma affiliate

  4. Directe sales naar klanten
     
    Je kunt ook direct met merken samenwerken om hun producten te promoten of hun brand awareness te verhogen. Dit doen wij voor Fitgirlcode veel. Soms komen de campagnes binnen via ons mediabureau Adfactor, maar we zijn zelf ook actief in het contact onderhouden met mooie merken die bij onze lezers passen. Je kunt dan samen afspreken wat je gaat communiceren naar jouw volgers en hoe je dit gaat aanpakken. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor het schrijven van een review, of een toffe winactie hosten op jouw kanalen waarbij je de producten van de adverteerder weggeeft en op die manier buzz voor hen creëert. Op basis van de hoeveelheid exposure en de grootte van jouw bereik, kom je samen met het merk een commerciële vergoeding overeen voor jouw tijd. Let er wel op dat je in je artikel vermeldt dat je dit een gesponsorde post is, dat is wel zo eerlijk en netjes naar jouw volgers toe.Voorbeeld werken met bloggers fitshe

     

  5. Zelf producten verkopen

    Als je een leuk aantal lezers op de site hebt die vaker terugkomen op de site en engagen op jouw posts door comments achter te laten, heb je een goed kanaal om zelf producten te verkopen. Door te kijken hoe je jouw lezers meerwaarde kan brengen naast jouw (gratis) artikelen, kun je fysieke producten zoals een boek of merchandise verkopen via een webshop. Je kan ook jouw beste artikelen bundelen met extra informatie in de vorm van een e-guide. Zo’n online product is een extensie van alle gratis content die je aan je lezer biedt en helpt ze om een doel te bereiken. Op Fitgirlcode schrijven we over gezond eten en via onze shop verkopen we boeken, waterflessen en e-guides van 8-12 weken om op een gezonde manier te sporten en/of af te vallen. Producten zijn erg veel werk en vertegenwoordigen een bepaalde waarde. Het is dus helemaal niet gek om daar geld voor te vragen.

     12 weken afslank guide fitgirlcode

  6. Barters

    Maar wat doe je met gratis producten? Het is de droom van veel startende bloggers. Ze zien dat bloggers volgehangen worden met de nieuwste must-haves en willen dat ook. Maar op een gegeven moment realiseer je je dat je met nieuwe schoenen de huur niet kunt betalen. En dat zo’n fotoshoot, blogpost of video voor een merk erg veel tijd kost. En tijd.. Ja, dat kost natuurlijk weer geld. Ook worden bloggers veel voor persreisjes gevraagd naar bijvoorbeeld het buitenland. Deze reisjes zijn zelden betaald en er wordt wel verwacht dat je content maakt voor de organisatie.

    Natuurlijk kun je ook met gesloten beurzen tot een samenwerking komen. Dit heet een barter. Bij een barter is het belangrijk dat het een ruil is van gelijke waarde. Is de reis zo tof dat je er best wel een post aan wilt wijden? Ook al komt er geen geld bij kijken, zorg er wel voor dat je duidelijke afspraken maakt over wat er van je verwacht wordt. Zo’n reis kost geld dus indirect wordt je wel betaald. Uiteindelijk hoop je natuurlijk vaker met dit merk te mogen werken. Vraag wat ze van je verwachten en maak een planning van wanneer je wat post. Zo kunnen ze ook niet teleurgesteld zijn na de trip.

! Let wel op #SPON

Moet ik mijn lezers vertellen dat ik geld krijg voor het schrijven van een artikel? Ja, er zijn regels verbonden aan reclame maken. Er moet altijd duidelijk vermeld worden dat dit artikel mede mogelijk gemaakt is door de sponsor. Op social media doe je dit bijvoorbeeld door #spon of #adv aan het eind van je post te zetten en in het artikel moet een vermelding staan. Wat de regels precies zijn kun je leren van Charlotte van CharlottesLaw.nl.

Als je al deze manier bij elkaar optelt kun je met een blog een heel leuk extraatje verdienen of, als je er echt heel serieus mee omgaat, een business van bouwen. 
Heb je vragen over deze post? Stel ze dan onderin de comment sectie zodat anderen ook kunnen meelezen!

Disclaimer: dit artikel is in samenwerking met Influentials geschreven. Dit verandert echter niets aan de kwaliteit en echtheid van de inhoud! 🙂

14 Comments

    1. Heel goed idee, wij doen dit ook regelmatig. Je hebt echt een super mooie site en content, daar mag je zeker meer mee verdienen. Door meer te verdienen kun je investeren en jouw site nog waardevoller maken voor je lezer. Bekijk ook goed je best gelezen artikel, daar zit de waarde van je merk.

  1. Heel fijn artikel, met ook een aantal dingen die ik nog niet kende. Helaas is mijn bereik nog niet groot genoeg voor Influentials, maar ik ga het zeker onthouden!

    1. Mooi! Bereik moet groeien, en zo te zien zijn jullie al heel hard op weg. Mocht je nog vragen hebben die ik in een artikel kan verwerken dan hoor ik dat graag! Liefs, Aranka

  2. Super fijn en overzichtelijk artikel.. als trouwblogger werk ik in een lastige branche. Je hebt ‘tijdelijke’ volgers en aantallen liggen lager dan de beauty/lifestyle blogs waardoor mediabureau’s minder interesse hebben!

    1. Thanks voor het lezen en compliment! Ik heb even op je site gekeken en ik ben impressed! Ook je instagram is super mooi, good job! Je hebt een niche die een momentum vertegenwoordigd, dat is lastig, maar je kan er ook je voordeel uit halen. Zo kun je door je content iets breder te maken zoals: wat doe je aan als je {dochter, vriendin, moeder) gaat trouwen. Daarnaast weten adverteerders ook dat het een niche is, zij hebben liever 1500 mensen op jouw site waar ze zeker van weten dat deze persoon geïnteresseerd is in het onderwerp trouwen dan bij een lifestyle blog met 50.000 volgers (voorbeeld). Probeer ook gebruik te maken van het momentum van bekende nederlanders of internationale celebs die gaan trouwen. Ik ga op dit moment niet trouwen maar elke keer als ik “de jurk van” voorbij zie komen kijk ik toch even.
      En als het niet met een mediabureau werkt kun je altijd zelf een product ontwikkelen zoals een e-book, of checklist voor de perfecte bruiloft.
      Nog één tip: alle tekst op je site staat nu gecentreerd, ik zou het naar links uitlijnen, dat leest makkelijker aangezien het toch grote stukken tekst zijn.
      Liefs, Aranka

  3. Wow Aranka, wat een geweldig en vooral fijn artikel!! Ik blog zelf ook en nu ik moeder ben gaat het toch net wat vaker over moederschap etc. Als je nog tips hebt? Heel erg graag!

  4. Hi Aranka!
    Echt supergoede tips! Ik heb Adsense op m’n website verwerkt, maar op een of andere manier vind ik het niet terug op m’n website. Dus ik zal daar wat beter naar gaan kijken. Ik vind je tip van Agencies erg zinvol. Ook iets waar ik mee aan de slag ga.

    Liefs, Cynthia

    1. Hi Cynthia, als het niet lukt met adsense is er heel vaak iemand in je netwerk die dit wel goed kan. Als het eenmaal staat heb je er veel aan. Fijn om te horen dat je iets aan mijn artikel hebt! Liefs, Aranka

  5. Hoi Aranka,
    Ik lees dit artikel nu pas maar ik vind het heel interessant en handig! Wat ik wel merk is dat Agencies vaak niet geïnteresseerd zijn in mij / mijn blog zodra ze horen hoe veel (of eigenlijk hoe weinig) unieke bezoekers ik per maand heb. Dan mailen ze mij wel maar haken dan snel af. Ik ben wel bezig met het laten groeien van mijn blog, maar dat gaat langzaam, langzamer dan ik zou willen. Ik sta wel ingeschreven bij TIM, maar daar vind ik het aanbod vaak net niet bij mij passen… Ideeën hoe ik daar mee om kan gaan?
    Liefs, Emma

    1. Hi Emma, grote agencies hebben inderdaad wel een minimum nodig maar vaak zijn er ook kleiner agencies die veel persoonlijker zijn. Ik ben ook bij een kleinere agency begonnen, uiteindelijk overgestapt naar een grotere. Het groeien van je bereik kost tijd maar als je een groei laat zien aan een agency dan kunnen ze je ook wel eerder toelaten omdat ze anders bang zijn om je aan de concurrent te verliezen wanneer je wel groter bent. Je kunt de potentie van jezelf en je site dus goed promoten 😉 Heb je al eens met merken gewerkt? Verwerk dit dan in een mediakit. Ik zal binnenkort een post maken over hoe je zo’n media kit maakt en hoe je jezelf kunt verkopen aan klanten en agencies.
      Thanks voor de ideeën en ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt.
      Liefs, Aranka

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *